Afgelopen dinsdag 4 februari verzamelden alle zesdejaars die 6 uur wiskunde volgen, de ‘Wi’-klassen, aan de Universiteit Antwerpen. In de voormiddag stond de ‘Les van de eeuw’ op het programma, ’s namiddags zou ‘Economie ontcijferd’ dieper ingaan op de relatie tussen de stevige wiskunde en het vak economie. We lezen het verslag van die dag met de kritische – zo hebben we dat graag – bril van Marie Moonen (6LWi)
De les van de eeuw: kan sociale wetenschap de wereld redden?
Ja, kan sociale wetenschap de wereld redden? En vooral: was dit echt de les van de eeuw? Wel op de eerste vraag hebben we allemaal een duidelijk antwoord gekregen: “neen!”, en op de tweede vraag kan ik een persoonlijk antwoord formuleren: “niet voor mij”. Ik ben ervan overtuigd dat deze les heel interessant zou zijn voor de leerlingen humane wetenschappen, of leerlingen die geïnteresseerd zijn in sociale en politieke wetenschappen. Het was fijn deze les te krijgen in het kader van studiekeuze, maar waarom enkel de leerlingen die 6 uur wiskunde volgen op deze dag aanwezig waren, blijft voor mij een raadsel.
Anderzijds was het wel goed de sfeer van de universiteit op te snuiven. Door daar in een aula te zitten en uitleg te krijgen van een prof die door zijn microfoon praat voor een zaal van 200 leerlingen, krijg je wel een ander gevoel dan op school, waar een leerkracht in pakweg C33 voor 24 leerlingen praat.
Het eerste deel van de voormiddag bestond uit een professor die uitleg kwam geven over hoe een sociale wetenschapper zijn of haar steentje kan bijdragen aan de maatschappij. Ik moet toegeven dat ik er niet altijd met mijn volle aandacht bij was. Wat hij zei was interessant, maar ik denk niet dat wij, wiskundigen en (exacte) wetenschappers, de juiste doelgroep waren.
Het tweede deel van de voormiddag bestond dan weer uit verschillende doctoraatsstudenten, 2 die doctoreerden in de biologie, een politieke wetenschapper en een sociale wetenschapper. Zij beantwoordden onze vragen. Vooral de discussie: “zijn sociale en politieke wetenschappen niet eerder gebaseerd op meningen?” kwam naar boven.
In de namiddag kregen we een paar kortere lessen waarvoor we ons zelf hadden kunnen inschrijven. Dit leunde meer aan bij ieders interessegebied en was interessanter. Toch begreep ik ook hier niet 100% waarom er enkel wiskundigen van onze school in die lessen zaten. Op de website van de universiteit stond te lezen dat het zou gaan over hoe de toepassingen van de wiskunde zichtbaar zijn in ons dagelijks leven, maar in de lessen die ik volgde viel er maar weinig wiskunde te beleven. Ik denk dat de leerlingen economie-moderne talen hier ook erg veel aan zouden hebben gehad.
Ten slotte nog dit: ik ben wel blij dat ik deze dag heb meegemaakt. Ik vond het zeer informatief in het kader van studiekeuze. Door al eens op de universiteit te zijn (ondanks het feit dat het lesvrije week was, en er dus geen studenten waren), kon je de sfeer opsnuiven van hoe het er volgend jaar aan toe zou kunnen gaan. Toch best anders en spannend.